sbb tu saya enforce org perempuan kenal dan pilih permata. Mmg susah, itu cabaran...
Sbb apa saya enforce ni? Suka2 saja ka? Sbb saya aware situasi hari ini bilamana lelaki x baik, x bertanggungjawab, xda ilmu, xda akhlak, segala mcm kurang l
g lah malas nk taip panjang2 adalah hasil silap didikan mak ayah dan masyarakat...
Cuba buka mata dan lihat mcm mana layanan anak lelaki berbanding anak perempuan? berapa byk constrain terhadap anak perempuan berbanding lelaki? Dan mcm2 lg... Masyarakat kita bila anak perempuan ja oo susah lg susah dr bela kambing sekandang. Tp bila dekat anak lelaki "Alah xpa, laki pandai2 la jaga diri". In the end of the day bila lelaki x baik mula lah yg perempuan bising2... Manusia ni dia hidup, kita x boleh nak biar mcm tu ja budak tu esok2 besaq dh expect dia jd imam muda dai sgala. X boleh...
Disebabkan pemikiran masyarakat kita gagal terhadap mendidik anak lelaki menjadi lelaki, perempuan terpaksa ambil alih tanggungjawab yg sepatutnya dipikul lelaki. Disebabkan ibubapa gagal mendidik lelaki menjadi lelaki, perempuan terpaksa menerima azab... Kenapa nak bias? Itu tak adil, lelaki tidak menerima keadilan sejak kecil lagi... Dah la bela main ikut dan ja, pastu besaq2 bila perangai rupa setan disalahkan pulak. Dah x didik betul2 mana buleh expect budak tu besaq jd mufti negeri terus... Kenapa nak berat sebelah kata jaga anak perempuan lg susah dari jaga kambing sekandang? Sedangkan sepatutnya mendidik anak lelaki lg byk constrain sbb lelaki tu perlu dipersiapkan naknterima tanggungjawab segala... Ramai ibu2 hari ini gagal mendidik anak lelaki. Sampai bermalas-malas, baju x pandai basuh sendiri, pinggan makan x pandai basuh sendiri, sgala benda lagi lah. Salah siapa bila lelaki jd mcm ni? Mana akar puncanya?
In the end, perempuan lah yg tanggung... Sepatutnya saya xyah kisah pun sbb saya lelaki, saya bkn perempuan nk hadap hasil kesilapan org lain dlm mendidik anak...
Saya ada satu perkara yg saya boleh sebutkan disini yg mana nabi pernah berkata diakhir zaman nnti sedikitnya bilangan lelaki berbanding wanita sehingga satu2 laki2 bersama 50 wanita... Apa maksudnya ni? Hipangnya lelaki bkn pd bilangan sahaja, x kisah la mati merempit ka, p perang ka, mati buat benda bodo ka, mati masa lahir sbb virus apa tah yg mana perempuan lebih kuat hadap dan survive berbanding bayi lelaki, dan mcm2 lg termasuk yg jd gay, bapok, pondan. Itu bilangan. Walaupun pd bilangan dikatakan ramai berbanding perempuan sekalipun, dikatakan lah, x tahu la hakikat mcm mana. Tp saya tengok byk ja lg laki2, cumantu lah, dekat pusat serenti, penjara, xpon tentera ngn polis... Itu semua bilangan. Tp lelaki juga hilang kualiti saban hari. Ini salah satu yg nabi kata ni, kurangnya laki2, bukan takat fizikal ja, mental pon kurang. X bertanggungjawab lah, xda ilmu agama lah, xda akhlak lah, x hormat wanita lah...
Saya tak tahu lah pandangan awak pada lelaki mcm mana, tapi berapa ramai lelaki hati ini tak jujur dengan wanita... Jangan cakap sangat la ya bila lelaki x bertanggungjawab sedangkan berapa ramai wanita hari ini gagal menjalankan tanggungjawab mereka menutup aurat dengan sempurna sehingga merosakkan beratus hati lelaki, sehingga menjerumuskan beratus lelaki ke lembah kejahatan... Berapa ramai lelaki hati ini, yg konon kata suka dekat waniat, tapi hakikat hanya atas nafsu semata-mata, hanya sebab cantik semata-mata. Bersyukur lah, besaq rahmat la kalau awak jumpa lelaki yg betul tulus ikhlas sayangkan awak ya...
Tapi tu lah kan, mcm awak cakap. Susah jadi cerdik. Salah sapa yg semua ni jadi? Tapi mmg Allah dah tulis pun semua ni. Petanda akhir zaman. So salah sapa sebanaqnya ni? Salah lelaki? Salah ibu bapa? Ka awak nak salahkan tuhan? *Amboi... Saya x kata la*...
Kesian kan dekat orang perempuan. Dalam byk2 lelaki x baik, tetap Allah nyata dgn jelas kaum majoriti di neraka adalah wanita *Sahih ka ni? Atas apa yg saya belajar mcm tu lah katanya*. Kesian kan kat orang perempuan. Mesti ada something yg korang buat tp x sedar sdg kn Allah dh bg jalan paling mudah ke syurga syill jugak in the end majoriti x dpt ke situ...
Apa masalah saya ni? Buat apa saya kisah susah2 nak educate perempuan? Bukan saya perempuan pun, patutnya x payah la saya peduli... Sebab saya ada kebarangkalian suatu hari nanti untuk dpt anak perempuan. Saya nak menantu yg boleh lindungi anak saya. Nak menantu yg vaik, kena la jd menantu yg baik dulu yedok...
Gudluck lah dalam mengenal dan memilih permata hati awak ya. Jgn tertipu dgn kaca susah. La ni kaca besepah. Dulu boleh la org cakap kumbang bukan seekor, la ni kumbang mana ada dah, rare dah kumbang tapi kaboi banyak la besepah... Tau dak kaboi tu mnatang pa? P la cari sendiri.
Gudluck
1 januari 2018

I just had the weirdest dream I ever had. I was getting married with someone I knew with my first crush.. yang peliknya kenapa sekarang? sedangkan  aku dah tak sukakan dia sangat pon ah pelik sangat ni .. oh btw nama dia Fauzan yup yang aku cerita tu.. tapi memang pelik aku memang tak pernah sangat suka akan dia wah mimpi aku tu rasa macam betul aku jumpa ayah dia dan mak dia.. tapi mak dia tak suka akan aku.. aku mula tinggalkan fauzan dekat situ tapi dia kejar aku dan kata ........... something meaningful aku dah tak ingat ayat tu hmmm..